Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
351.752 normen en waarden --- Oosten en Westen --- Orient et occident --- Philosophy and psychology of culture --- Sociology of culture --- Comparative religion --- Christian spirituality --- Philosophy --- Intercultural communication --- Spirituality --- Cross-cultural studies
Choose an application
Quelle dose d’inconscience ne faut-il pas pour oser parler de péché ? Cette notion ne relève-t-elle pas, désormais, de l'archéologie de la conscience humaine ? Et comment parler de péché collectif sans paraître réactiver d'anciens mythes pessimistes dont l'imprécision nourrirait à la fois les torpeurs fatalistes et les excès fanatiques ? La session théologique, organisée dans le cadre de l'École des sciences philosophiques et religieuses des F.U.S.L., en 1985, et, dont ce volume présente les travaux, a voulu affronter ces nouvelles évidences critiques et contribuer à lever les malentendus et les suspicions qui, de points de vue opposés, font de la notion de péché collectif un repoussoir. Et si un recours renouvelé aux textes et mythes fondateurs de notre tradition judéo-chrétienne nous réservait la surprise d'une libération du lien pervers entre responsabilité et culpabilisme ? Le débat théologique se soutient de l'appel fait aux ressources de la réflexion philosophique, de l’analyse économique et des apports de l'exégèse.
Christian moral theology --- Theologie --- Théologie --- Sins --- Péchés --- 216 --- 233.14 --- #GOSA:III.Gen.M --- #gsdb4 --- Goed en kwaad --- Zondeval van de mens --- 233.14 Zondeval van de mens --- Péchés --- Religion --- religion --- péché --- collectif --- responsabilité --- culture judéo-chrétienne --- théologie
Choose an application
Folklore --- Christian church history --- Christian special devotions --- Flanders --- Church history --- Geschiedenis [Godsdienstige ] --- Geschiedenis [Religieuze ] --- Godsdienstige geschiedenis --- Histoire de l'Église --- Histoire ecclésiastique --- Histoire religieuse --- History [Religious ] --- Hystoria ecclesiastica --- Kerkgeschiedenis --- Kirchengeschichte --- Religieuze geschiedenis --- Religious history --- Storia della Chiesa --- Storia ecclesiastica --- Église -- Histoire --- Academic collection --- 269*2 --- Volksreligie. Volksgodsdienstigheid --- 269*2 Volksreligie. Volksgodsdienstigheid --- #GBIB:SMM Montfort --- Popular culture --- Religious aspects --- Christianity --- 245.2 --- Devotie--Vlaanderen --- Kapellen (bedehuisjes) --- Bedevaarten --- Bedevaartvaantjes --- Religieuze feesten --- Volksdevotie --- Religieuze kunst --- Geloofsbeleving
Choose an application
Op de dvd worden Kader Abdolah, Durre Ahmad en Cyrille Vael uitvoerig bevraagd over de noodzaak van verbeelding, droom en symboliek. Visueel antropoloog Laurent Van Lancker brengt hen in beeld. Meer dan ooit is er nood aan interculturele dialoog. Kinderen kunnen best van jongs af in die dialoog opgevoed worden. Het onderwijs zou de grote voortrekker moeten zijn. Maar waar halen leerkrachten hiervoor de inspiratie? Marc Colpaert zet hen op weg. Vertrekkend vanuit zijn persoonlijk verhaal en rijke levenservaring betrekt hij de lezer op zijn zoektocht naar de plaats en de betekenis van de ander. De queeste voert ons weg uit de filosofische en psychologische dwalingen van de 20ste eeuw. Martin Buber, Emmanuel Levinas en Ivan Boszormenyi-Nagy worden op een ongebruikelijke manier voorgesteld en getoetst op hun betekenis voor de interculturele dialoog. Zij zijn een opstap naar nieuwe manieren van werkelijkheidsbeleving, die beeldrijk verwoord worden door schrijvers en kunstenaars als Edwin Jacobs, Karen Armstrong, Raimon Panikkar, Durre Ahmad, Kader Abdolah, Chokri ben Chikha en vele anderen. De conclusie is dat je de werkelijkheid niet alleen kunt vatten met de taal van de rede, met de logos. Elke cultuur geeft aan dat zingeving gerealiseerd wordt vanuit een ander taalgebruik, vanuit de taal van de mythos.
Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Multicultureel onderwjs --- Lerarenopleiding --- 454.6 --- intercultureel onderwijs --- KHM --- interculturele opvoeding --- 37.017 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Pastoraal --- 734 Multicultureel onderwijs --- #KVHA:Interculturaliteit --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Interculturele opvoeding --- #KVHA:Onderwijskunde --- 130 --- 371 --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- 37 --- Abdolah Kader --- Ahmad Durre --- Armstrong Karen --- Boszormenyi-Nagy Ivan --- Buber Martin --- Jacobs Edwin --- Levinas Emmanuel --- Panikkar Raimon --- ben Chikha Chokri --- creativiteit --- filosofie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- verbeelding --- 313 --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- gelijke kansen onderwijs --- interculturalisatie --- symbolen --- 474.6 --- Creativiteit --- Godsdienst --- Koran --- Kunst --- Levinas, Emmanuel --- Mystiek --- Taoïsme --- Troje --- Volksgeloof --- Wetenschap --- intercultureel onderwijs (ler) --- 071293.jpg --- sociale opvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Onderwijskunde --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- 008 --- 37.03 --- Philosophy and psychology of culture --- Teaching --- Islam --- departement Gezondheidszorg 07 --- 371.3:7 --- Onderwijs en diversiteit --- DVD's --- Interculturaliteit en beeldvorming --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Contains audio-visual material --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Intercultureel onderwijs. --- interculturaliteit --- islam --- Multicultural education --- Imagination --- Myth --- Study and teaching --- Opvoeding en onderwijs --- Interculturele pedagogiek --- Multiculturaliteit --- Onderwijs --- multiculturele samenleving --- Interculturaliteit --- 37.014 --- 071294.jpg --- 370 --- onderwijsfilosofie --- Sociology of culture --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Primary education --- Secondary education --- Didactics --- Opvoeding --- Multiculturalisme --- Musiceren --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Geloof --- Pastoraal --- Culture --- Philosophy --- Imagination (Philosophy) --- Intercultural communication
Choose an application
Philosophy --- Aesthetics --- Culture --- Cultuur --- Esthetica --- Esthétique --- Filosofie --- Philosophie --- Wijsbegeerte --- Science --- History --- Religion --- #GGSB: Filosofie (20e eeuw) --- #GGSB: Filosofie van de kunst --- C6 --- religie --- wetenschap --- cultuur --- geschiedenis --- filosofie --- esthetica --- 130.2 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- 130.2 Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- Academic collection --- #gsdbf --- #gsdb3 --- Natural science --- Science of science --- Sciences --- Religion, Primitive --- Mental philosophy --- Annals --- Beautiful, The --- Beauty --- Esthetics --- Taste (Aesthetics) --- Atheism --- God --- Irreligion --- Religions --- Theology --- Humanities --- Auxiliary sciences of history --- Art --- Criticism --- Literature --- Proportion --- Symmetry --- Psychology --- Aesthetics. --- History. --- Philosophy. --- Religion. --- Science. --- Natural sciences --- Filosofie (20e eeuw) --- Filosofie van de kunst --- Radio broadcasting Aesthetics
Choose an application
Een intelligent essay over hoe leiderschap mogelijk kan zijn in een postmoderne cultuur die leiderschap onmogelijk lijkt te maken In theorie en beeld toont de auteur aan hoe creatief leiderschap mogelijk is vanuit een nieuw evenwicht tussen actie en contemplatie Een interreligieuze benadering: uitdagende literatuur, ook voor niet- of anders-gelovigen
Academic collection --- 174.4 --- 241.67 --- 241.67 Business ethics. Corporate ethics. Bedrijfscodes. Management en ethiek. Zakenmoraal --- Business ethics. Corporate ethics. Bedrijfscodes. Management en ethiek. Zakenmoraal --- 174.4 Bedrijfsethiek. Zakenmoraal --- Bedrijfsethiek. Zakenmoraal --- Sociale psychologie ; overige onderwerpen --- #GGSB: Geestelijke lezing (geel) --- #GGSB: Spiritualiteit --- #gsdb10 --- C3 --- kaderpersoneel --- personeelsopleiding --- spiritualiteit --- 305.9 --- Leiderschap --- Spiritualiteit --- bedrijfsethiek --- ethiek --- managementfilosofie --- moraalfilosofie --- 179 --- Management : ethiek --- leiding --- ontwikkelingspsychologie --- Kunst en cultuur --- 366.4 --- 366.41 --- Leidinggeven --- Management --- leiding geven --- management --- management en ethiek --- zingeving --- Management ; algemeen --- leidinggeven --- Christian moral theology --- General ethics --- Social psychology --- Philosophy and psychology of culture --- Christian spirituality --- christelijke ethiek --- cultuurfilosofie --- Leidinggeven. --- Geestelijke lezing (geel)
Choose an application
De grote bewegingen van vroeger (liberale, katholieke, socialistische, communistische, ...) zijn de laatste decennia verzwakt. De massaorganisaties, die ooit zoveel enthousiasme en militantisme konden opwekken, beroeren het hart van het modale lid niet meer. Langs de andere kant missen de meer kwetsbare zgn. "nieuwe sociale bewegingen" (o.a. milieu-, vredes-, vrouwenbeweging) het formaat van de oude. Van een gesegmenteerde samenleving, waar grote bewegingen met elkaar strijd leverden om de richting van de moderne samenleving, zijn we in Europa geëvolueerd naar een onoverzichtelijke samenleving, waar vrijgevochten individuen moeizaam elk hun weg zoeken. Een historisch-sociologische analyse van de zuilen kan als sleutel dienen om die hele evolutie in kaart te brengen. Dat is het uitgangspunt van dit boek. Voorwaarde is evenwel dat eindelijk afgestapt wordt van de enge, provincialistische benadering, die het verzuilingsonderzoek al meer dan dertig jaar hypothekeert. (Bron: covertekst)
Hulpwetenschappen --- Politieke wetenschappen. --- sociale bewegingen --- Sociology of culture --- organisatie --- katholicisme --- Politics --- arbeidersbeweging --- politieke besluitvorming --- History of Europe --- verzuiling --- anno 1800-1999 --- Pluralism (Social sciences) --- Europe --- History --- socialisme --- sociale geschiedenis --- werknemersbeweging --- kerk --- #gsdb8 --- 3 <09> <4> "18/19" --- Academic collection --- #SBIB:316.331H370 --- #SBIB:324H74 --- #GGSB: Sociale wet. essays --- KADOC (x) --- 323 --- 316.4 --- (493) --- $?$91/03 --- 301.18 --- #VCV monografie 2000 --- 323.232 <493> --- #A90N2 --- Sociaal beleid 304:32 --- Politiek 32 --- 3 <09> <4> "18/19" Sociale geschiedenis--Europa--Hedendaagse Tijd --- Sociale geschiedenis--Europa--Hedendaagse Tijd --- 329 --- 308 --- 331.88 --- 2 --- Godsdienst en verzuiling: algemeen --- Politieke verandering: sociale bewegingen --- Socialisme --- Verzuiling --- Europa --- Politieke geschiedenis --- Sociaal-economische geschiedenis --- Politiek --- Crisis --- Cultuur --- Maatschappij --- Film --- Onderwijs --- Sociale wet. essays --- Mouvements sociaux --- Conditions sociales --- 19e-20e siecles --- Politique et gouvernement
Choose an application
De vraagstelling van 'Dood & begrafenis' gaat uit van het fenomeen dat, in het vooruitzicht van het levenseinde, bij de dood zelf, onmiddellijk daarop volgend en later; een serie van traditionele rituelen, gebruiken en verhalen de overweldigende ervaring van het sterven in kaart poogt te brengen, te ordenen, te beheersen, kortom er mee om te gaan op een menselijke wijze. De bundel benadert het fenomeen vanuit drie fasen. "Met de dood voor ogen" gaat na hoe we aankijken tegen de dood, welke voorstellingen we hebben van het sterven. "Rituelen en zinsduidingen bij de dood zelf" onderzoekt de omgang met het dode lichaam: welke rituelen worden aangewend, onder meer in het perspectief van een verrijzingsgeloof. "Rouwen en herinneren" ten slotte bekijkt de verwerking van het afscheid van de overledene in het rouwproces en de herinnering. Binnen deze driedelige structuur werpen 11 academici vanuit hun discipline en specialisme licht op deze fenomenen
dood --- begrafenis --- Funeral rites and ceremonies --- Death --- Burial --- Burial. --- Death. --- Funeral rites and ceremonies. --- rituelen --- Liturgy --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- Folklore --- katholicisme --- begrafenissen --- rouwverwerking --- Philosophy and psychology of culture --- Christian pastoral theology --- Religious studies --- Mourning customs --- Flanders (Belgium) --- 393 --- 291.37 --- Academic collection --- #gsdb6 --- #GGSB: Rituelen --- #SBIB:316.331H521 --- C1 --- 906.1 --- godsdienst --- rouw (verdriet) --- zingeving --- 393 Dood. Dodengebruiken. Dodenritueel. Lijkverbranding. Begrafenis. Crematie. Rouw. Opbaren. Lijkstoet. Sterven. Dodenmaskers --- Dood. Dodengebruiken. Dodenritueel. Lijkverbranding. Begrafenis. Crematie. Rouw. Opbaren. Lijkstoet. Sterven. Dodenmaskers --- Godsdienstige ceremonieën. Religieuze symboliek. Mysteries. Inwijding --- Riten, liturgie, devoties, sacramenten --- Kerken en religie --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood) --- Social sciences Death customs --- Dood --- Christendom --- Rouwen --- Begrafenissen --- Verliesverwerking --- 393 Death. Treatment of corpses. Funerals. Death rites --- Death. Treatment of corpses. Funerals. Death rites --- Begrafenis --- Ethiek --- Kunst --- Symboliek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Man --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Rituelen --- rooms-katholieke kerk
Choose an application
Arts and society. --- -130.2 --- #GROL:SEMI-130.2 --- Cultuurfilosofie ; Max Wildiers --- cultuurprojecten --- Moraal --- Cultuur. Levenswijze --- Filosofie ; Cultuurfilosofie --- 316.728 Cultuur. Levenswijze --- cultuurfilosofie --- History of civilization --- Philosophy and psychology of culture --- Arts and society --- Arts, Modern --- 008 --- cultuur --- filosofie --- Ethiek --- Filosofie --- Nationalisme --- #ECO:01.13:economie sociaal duurzaam milieu ethiek --- 905.2 --- samenleving --- Cultuurfilosofie --- 1:62 --- maatschappelijke problemen --- maatschappij --- maatschappijfilosofie --- #GBIB:CBMER --- #GBIB:SMM --- #GGSB: Sociale wet. essays --- #gsdbF --- KVH-AND --- #VCV monografie 1999 --- 130.2 --- 316.728 --- 316.752 --- #C9201 --- 130.2 Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- 316.752 Waarden --(sociologie) --- Waarden --(sociologie) --- Arts --- Arts and sociology --- Society and the arts --- Sociology and the arts --- Techniekfilosofie --- Social aspects --- Sociale wet. essays --- Arts, Modern - 20th century.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|